av Rolf Andersen, fra programboken til Multicon 1 / Norcon 16, Oslo 13.-16. juli 2000
Ingar
Knudtsen hadde vært aktiv skribent hjemme på Nordmøre i noen år før han ble
kjent for science fiction- og fantasylesere gjennom Science Fiction-Magasinet /
Nova tidlig på 1970-tallet. Der ble han raskt anerkjent som et spennende nytt
talent, og vant i 1973 den første Nova-statuetten for fjorårets beste norske
sf-fortelling for novellen Planetfall.
I den til
dels overopphetede debatten som pågikk i disse årene i sf-miljøet i Norge
mellom en New Wave-inspirert tendens sentrert rundt Bing- og Bringsværd og
Gyldendal på den ene siden, og sf-magasinet Nova på den andre, havnet nok
Knudtsen raskt i bås. I forhold til tradisjonell angloamerikansk sf var han
riktignok med sin politiske bakgrunn fra den frihetlige venstresiden allerede
fra starten av småeksperimenterende hva gjelder innholdet i det han skrev, men
i formen var han ikke det. Romskip, idekamp og politisk frigjøring på Mars
holdt til en debut på Gyldendal i 1975 med novellesamlingen Dimensjon
S, men deretter gikk det med Knudtsen som med flere andre forfattere
som skrev sf som var tradisjonell i formen: Hvis de i det hele tatt fikk utgitt
noe innen genren, var det på idealistiske småforlag eller ”kamuflert” som
ungdomslitteratur.
Fra denne
tiden stammer Knudtsens første utgitte roman, Jernringen (1976),
som foregår i samme Mars-pregede fremtidsunivers som mange av hans beste
sf-noveller. Til tross for formelle svakheter var fortellingen spennende og
miljøet i boken et av de mer vellykkede dystopiske skildringer av et fremtidig
Norge. Boken innbragte da også forfatteren en ny Nova-statuett.
I de samme
årene kom et par nye novellesamlinger. Lasersesongen (1977)
er nok den beste av Knudtsens rene sf-samlinger, mens Under
ulvemånen (1975) med sine fantasy- og skrekkfortellinger viste at
han hadde flere strenger å spille på, og var et forvarsel om ting som skulle
utvikles senere i forfatterskapet.
De tre neste
bøkene til Knudtsen utkom i Cappelens Blå Delfin-serie for ungdom. De var
opprinnelig ikke tenkt som ungdomsbøker, og Knudtsens måtte rette dem ned til
et passende nivå. Ikke desto mindre ble de forholdsvis populære, og spesielt de
to Mars-bøkene Tova (1979) og Reisen til
jorda (1981) viste at han var i ferd med å få et godt grep om
personskildringer (særlig sterke kvinneskikkelser), og bærer preg av hans etter
hvert stadig sterkere evne til å gå under overflaten og vise at en sak alltid
har flere sider, og at mennesker i forskjellige land og kulturer har flere
likhetstrekk enn forskjeller.
Første
halvdel av åttitallet var en vanskelig tid for Knudtsens forfatterskap. Veien
inn til de store forlagene virket stengt, og de utgivelser han hadde på
sf-spesialisten Bok og Magasinforlaget hadde et visst preg av oppsummering og
samling av tidligere utgivelser. Dette gjaldt ikke minst de to
novellesamlingene Pandoras planet (1986) og Tryllekunst (1987).
Spesielt den siste, som inneholdt godt over 50 poengnoveller og kortnoveller,
var det mange som reagerte mot – riktignok etter å ha prøvd å lese alle novellene
på en gang i stedet for en i ny og ne, slik meningen var.
Men 1987 var
også året da en ny retning åpnet seg i forfatterskapet til Knudtsen. Da utkom
nemlig Våpensøstrene, første bind i Amasone-trilogien, som
også består av Rød måne (1989) og Løvinnens
sjel (1990). Bøkene vakte oppsikt. Her forteller Knudtsen om
bakgrunnen og noen av reaksjonene:
Boka ble
skrevet i irritasjon. Over den måten amasonenes samfunn ble beskrevet på i
fantasylitteraturen. Særlig i amerikansk fantasy. Definert på menns premisser
som onde og "unaturlige". Jeg ville skrive ei bok der amasonene sjøl
fikk legge premissene. Reaksjonene på boka ble overraskende sterke. På ei bok
der handlinga finner sted for rundt regnet tre tusen år siden! Jeg har skrevet
mye som jeg trodde var provoserende, og var ikke uvant med sære reaksjoner, men
dette overgikk alt. Trusselbrev og telefoner, nittini prosent av dem fra menn,
noen av en slik art at jeg faktisk måtte ta dem ganske alvorlig, andre mer
uskyldige (?) med påstander om at jeg ville komme til Helvete eller et
tilsvarende sted for min bespottelse av den hellige Gud og Allah og Mitra og
Mannen og hvem vet hva.
Det foregår
en voldsom utvikling i forfatterskapet til Knudtsen mellom begynnelsen av den
første amasone-boken og slutten av den tredje. I løpet av trilogien blir han
betraktelig sikrere og modnere, og tør etter hvert å spille på et stadig
bredere og dypere register av virkemidler. Dette peker mot den neste fasen i
forfatterskapet hans, fra omtrent 1990 av, der han med en stabil forlagskontakt
hos Bladkompaniet i ryggen langt på vei frir seg fra sjangergrenser og på en
mer synlig måte enn før legger sin egen personlighet inn i bøkene.
Kalis
sang (1991),
som i og for seg kunne vært fjerde bind i amasonetrilogien, er den meget
underholdende skildringen av bråmodningen til den ensomme symaskinreparatøren
Ivan, som kommer i skade for å kjøpe det han tror er et pornoblad – men som
viser seg å være noe helt annet og langt mer enn det. Man husker musikkgleden,
miljøskildringene fra Nordvestlandet og den vare men boblende morsomme
skildringen av Ivans strabaser i møte med både voksenverdenen og det
overnaturlige som trenger seg inn i hverdagen hans. For mange Knudtsen-fans
forblir dette favorittboken, selv om de fleste også mener at flere av de som
kom etter er bedre.
Det var i
forbindelse med Kalis sang at anmeldere først begynte å bruke uttrykket ”magisk
realisme” om Knudtsen, noe som fortsatte med de påfølgende bøkene hans. Nord
for Saigon (1992), en meget overbevisende roman fra Vietnamkrigen
der konflikten blir skildret fra synsvinkelen til noen kvinnelige FNL-soldater
som også er reinkarnasjoner av tidligere tiders kvinnelige hærførere. Skumringslandet (1993),
der handlingen igjen er lagt til Nordvestlandet, skildrer en kvinne på grensen
til galskap. Mange regner dette som Knudtsens beste bok. For at jeg
kan ete deg (1995) kan kanskje kalles en meget lavmælt
skrekkroman. Eller kanskje et psykologisk generasjonsdrama. Eller en
varulvhistorie. Eller en fortelling om bygdeintoleranse. Dette er en av de
bøkene der Knudtsens evne til antydning og tvetydighet slår ut i full blomst.
Boken ender helt åpent i forhold til hvilke tolkningsmuligheter som eventuelt
er de riktige, og kunne ikke vært et ord lengre uten å ha falt ned på den ene
eller andre siden.
Natt
uten navn (1996), Ansiktet
mot sola (1997) og I flaggets fold (1998)
er en tematisk beslektet politisk trilogi der Knudtsen holder ulike ideologier
opp mot lyset og ser hvordan de virker på sine tilhengere i medgang og motgang,
og i møte med andres meninger. Den første av disse bøkene skildrer en frivillig
norsk kvinnelig flyver under den spanske borgerkrigen, den andre en ung manns
vei inn i Nasjonal Samling før krigen og den tredje ideologiske oppgjør på
venstresiden i Kristiansund i årene etter annen verdenskrig. Men disse bøkene
er langt mer enn det: De skildrer levende og troverdige personer som formes av
de velbeskrevne samfunn som omgir dem og i vekslende grad styrer deres valg.
Disse tre
bøkene – som ved siden av Skumringslandet (og i
enkeltes omdømme Amasonetrilogien) – uten tvil er det beste Knudtsen har
skrevet, er også de som har færrest fantastiske elementer. Desto gledeligere at
han i sin nyeste bok, Mannen med steinhodet (1999),
ikke bare fortsetter å utvikle seg kvalitetsmessig, men også vender tilbake til
det man kan kalle den magiske realismen fra tidligere på 90-tallet
Dette er en
kort presentasjon av hans forfatterskap, der flere bøker ikke er tatt med og
hans aktiviteter som dramatiker, debattant og en støtte for norsk sf-fandom
ikke er nevnt. Alt dette og mer får man høre om under kongressen.
Ingar
Knudtsen står på høyden av sitt forfatterskap, og vi kan bare glede oss til å
møte ham som gjest under Multicon – og forhåpentligvis som forfatter av mye god
fantasilitteratur også i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar