Så er den her da, Einar Gjærevolds lenge bebudede
novellesamling Ville fugler flyr. Altså ingen unnskyldning
lenger for alle oss som ikke har greid eller giddet å følge hans mangslungne
utgivelser i diverse blader. Og man kan like godt slå fast først som sist at
denne samlingen må være noe av det mest gledelige som er skjedd i norsk sf og
fantasi de siste årene.
Boken inneholder åtte noveller: eventyr, sagn, science
fiction – med lengde fra det helt korte opp til femti sider.
Miljøene og kvaliteten varierer, men mye av
gjennomgangstonen er den samme. Gjærevold er opptatt av mennesker, og av
samspillet mellom deres evner og vilje på den ene siden og de krav og
begrensninger omgivelsene setter på den annen. I hvilken grad styrer vi våre
egne liv? I hvilken grad burde vi få styre våre egne liv? Og kan og bør vi
forsøke å skape frihet for andre enn oss selv? Finnes det noe riktig
balansepunkt mellom vår egen trang til selvhevdelse og begrensninger i vår
handlefrihet forårsaket av foreldre, kjærester, sosiale konvensjoner, staten,
æresbegreper, ideologier, staten?
Gjærevolds personer er troverdige. Mange andre norske
forfattere av fantastisk litteratur kunne ha mye å lære av ham. De står hele
tiden i sentrum av fortellingene, dette handler om hvordan mennesker får det i
ulike miljøer og situasjoner, og i liten grad om f.eks. vitenskapelig
spekulasjon, selv om flere av fortellingene er ren og straight science fiction.
Behovet for samkvem og solidaritet med andre mennesker blir lagt vekt på, uten
at det henfaller til sentimentalitet. Vi føler alltid en dyp sympati med dem i
deres feiling og vakling og nederlag og frustrasjon, selv om forfatteren
understreker den enkeltes moralske ansvar i de valgsituasjoner de havner i. «Kald
og ensom er menneskets veg, vi trosser den med lengsel», som de sier like
etter at mennesket har satt fot på Mars for første gang.
Den mest ambisiøse – og også den beste – av novellene
er "Valkyrie"!, en ikke–altfor–fjern–fremtid – sak
der en forfyllet og nedbrutt mann på flukt fra sitt tidligere liv plutselig får
sjansen til verdighet igjen. Men flere av de andre fortellingene hever seg
langt over gjennomsnittet, blant annet tittelnovellen, som handler om mennesker
fanget i ulike kulturelle i forutsetninger som til tross for en intuitiv
solidaritet ikke greier å leve med hverandres begreper om det riktige liv.
Foruten persontegningene og (som oftest) et vel
utarbeidet plot, er Gjærevolds styrke språket. Nå skal man ikke slenge ut
superlativer grenseløst, for i nobelprissammenheng og sånn er det sikkert ikke
så mye å skryte av. Men i sf og fantasi er vi her på berget og tildels
internasjonalt så sulteforet på folk med en skriveførsel utover det
funksjonelle, at når det dukker opp noen med litt større evner enn akkurat det,
er det verdt å merke seg. En sjelden gang tar billedbruken overhånd. Litt for
mange opplevelser a la «... fettosen lå fet som gjenferdet av en forspist
konge ...» er ikke helt bra for magen, men det er ikke så mye av denslags
som jeg fryktet utfra det folk fortalte meg på forhånd.
Hvis dere sånn i forbifarten har fått et vagt inntrykk av
at dette i visse henseende ligner på Øyvind Myhre, har dere helt rett. Ikke
misforstå: Gjærevold er helt og holdent sin egen mann, men både det han skriver
om og måten han gjør det på har sine likhetspunkter med Myhre.
Det er jo alltid et håp man uttrykker når det kommer en
bok av en norsk sf– eller fantasiforfatter, at de skal utvikle seg og bli
(enda) bedre. I motsetning til endel andre, har Gjærevold et solid grunnlag å
arbeide videre utfra. Kjøp boken og les den. Ikke fordi den er norsk og du
føler du må støtte opp om denslags, men fordi den er god. I motsetning til
endel andre bøker fra Bok og Magasinforlaget, er omslaget pent, trykkfeilene få
og innbindingen og trykkingen gode. Dessuten er prisen fortsatt moderat i forhold
til kvaliteten.
Einar Gjærevold:
Ville fugler flyr
Bok og Magasinforlaget 1987, 181 sider
ISBN 82903871
RA 2/88
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar