torsdag 25. september 2025

Ingvar Moe: Farleg ferd mot mørkret 1 og 2 - Landet bak Fosseveggen (1991); Gjennom Dei Mørke Landa (1992)

Den fær mykje å ræddast fyri som må ferdast i Dei Myrke Londi

Dette tobinds–eventyret begynner stotrende, og beholder hele veien et fragmentarisk preg. Fortellingen drives jevnt og logisk en vei, men veldig mye av det som skjer langs veien er episoder som kanskje bidrar til bredden men aldri integreres i resten av historien. Noen av de løse trådene blir riktignok samlet inn i hovedveven mot slutten, men jeg må innrømme at jeg var spent på om det i siste avsnitt skulle vise seg at alt sammen hadde vært en drøm.

Men mine følelser om digresjonene er også tvetydige, for det er nettopp disse løsrevne episodene, små verbale bilder om en vil, som redder boken (jeg kaller det boken, selv om det er to bind, utgitt med et års mellomrom). Episoder brenner seg fast – spesielt kan jeg tenke meg de vil gjøre det hos yngre lesere, og det er vel i første omgang på dem boken er beregnet. Det er såpass mye som ikke blir forklart eller fulgt opp at man husker det som små mysterier. Hele tiden blir det f.eks. terpet på at heltinnen Live må møte heksen LETHBEO ved fullmåne, men det blir aldri sagt hvorfor. (Jeg skriver LETHBEO med store bokstaver, slik forfatteren selv konsekvent gjør det. På lignende vis er det – uvisst av hvilken grunn – gjort med et tyvetall andre steds– og personnavn, de fleste såvidt jeg kan se med en vag keltoid smak.)

Selve fantasilandet handlingen foregår i er også "episodisk": Hvor kommer folk fra, hvor mange bor det der, etc. Selve storyen er en helt alminnelig fantasy–quest, smaken forbausende mainstream–fantasy, dvs. norrøn / keltisk men med en litt original vri på hvordan monsteret overvinnes, samt en interessant sammenbinding mellom Live og heksens skjebnesvangre opplevelser i Skottland for lenge siden. Hos hovedpersonen Live er det ingen utvikling, bortsett fra at hun forbausende lett glemmer sine traumer fra det gruoppvekkende oppbruddet fra hjemmet, og blir forelsket på verste ukebladvis.

Det hele starter med at folk hjemme i den trange vestlandsbygda tror at Live har fått den forferdelige sykdommen som raser over verden, og som får folk til langsomt å stivne og bli til trær. Hun flykter fra soldatene som har kommet for å skyte henne, og havner i en annen verden med inngang bak fossefallet. I en parentes må det bemerkes at så høyt som folkene i fantasiverdenen ellers vurderer trær, er det rart at de synes sykdommen som rammer folk i verden utenfor er så fæl. Når de selv dør, i fantasiverdenen, helles vann i munnen på dem fra en bestemt kilde, og de forvandles nettopp til trær. Dette er akkurat det samme vannet – med akkurat den samme virkningen – som heksen LETHBEO bruker til å smitte menneskene i verden utenfor.

Allerede her i starten merker man en av de sterke og en av de svake sider ved boken. Gjennom skildringen av hysteriet og dets kortsiktige og langsiktige følger har forfatteren fått til en svært interessant sammenfiltring av Lives historie og hva heksen opplevde i en fjern fortid. De psykologiske parallellene og den innvirkning de har på konflikten i boken og måten å løse den på, er mye bedre enn alt det andre ved boken.

Og så det negative: Moe har en lang pekefinger. Boken er til tider grenseløst didaktisk, iblant også moraliserende. I likhet med så mye annet i boken skjer det ved at ting poengteres veldig sterkt i enkelte avsnitt, men ikke tas noe særlig hensyn til innimellom. De didaktiske trekkene er kanskje ikke så påtagelige til å begynne med, da sykdommen jo selvsagt minner oss om Aids og denslags og vi implisitt får servert en svært tydelig lekse om hvordan vi ikke skal behandle de som trenger vår omsorg og hjelp. Men utover, når Moe begynner med miljøvern, kan det bli veldig tydelig og gå over i det komiske:

"Forandringane, dei nye oppfinningane som har følgt oppdaginga av elektrisitet, har gradvis, men uhyggeleg snøgt fjerna menneska frå det som var meininga med livet deira. Dei er på veg or den samanhangen dei høyrer til i: heilskapen, fellesskapen med alt anna i naturen, i universet. I slikt ligg berre undergang, utsletting ... "

I våre dager ligger det ofte et vagt metafysisk budskap bak slike ord, og når Moe får skikkelig sving på seg blir det da også mye snakk om auraer og at alt liv er ett. Iblant blir dette prakket så sterkt på leseren at man får kvalmefornemmelser. Og så er Moe også opptatt av telepati og andre oversanselige fenomen:

"Alle har eigentleg hatt desse evnene ein gong ... men utviklinga, sivilisasjonen de kallar, har lagt seg over dei, svekt dei. Opplevingsevna er det som er i ferd med å øydeleggjast etter kvart som de fjernar dykk meir og meir frå heilskapen i tilværet, slektskapsbanda med naturen er slitne over." Siste delen av dette er viktig nok å påpeke. Men må det gjøres avhengig av new age–vrøvlet? Denne tendensen i boken degenererer til det komiske i beskrivelsen av Live, som søker etter noe annet og større enn det vestlandsbygda kan gi henne. Hun er ikke som andre ungdommer. For å blidgjøre moren som er redd for at hun skal være annerledes og ikke passe inn i bygda, spiller Live høy rockemusikk på CD–spilleren hun får. Mens det hun egentlig lengter etter å høre, ifølge Moe, er sfærisk bølgemusikk og bahai-chanting.

Noe av det som faktisk fungerer i boken er ikkevoldsbudskapet. Grunnen til dette er at det i motsetning til new age–propagandaen ikke bare blir forkynt, men også bygget inn i historien, f.eks. i beretningen om Lives møte med reptilvesenet og ikke minst i bokens avslutning. Skjønt det er ingen sorg når slemmingene dør: Det er en fortjent følge av deres gjerninger og i pakt med naturen.

Boken skjemmes av masse prat om de hjerteløse skurkene som ødelegger vår jord. Her er det mye veldig lite tiltalende oss oppvakte mot de onde – tankegang. Er du ikke hvit (eller rettere sagt grønn), så er du svart. Og er du først hvit, er det utenkelig at du skulle kunne gjøre noe galt – et slemt psykologisk feilskjær som Live ville blitt alvorlig advart mot hvis hun hadde fordypet seg mindre i bahai–chantingen og heller gått på bedehuset (som man må formode det finnes et av i bygda hun kommer fra) og tatt til seg budskapet til en eldre og mer verdensvant frelsesbevegelse.

Landskapet i boken er "levende". Dette er en naturlig følge av Moes syn på tilværelsen og en interessant parallell mellom new age og romantikken. Landet er preget av sitt navn, og påvirker og påvirkes av sinnet til vesenene som bor der. Dette er spesielt tydelig da Live reiser gjennom tåkelandet. En slik levendegjøring av landskapet må bæres primært av språket forfatteren bruker. Og det er nettopp i beskrivelsen av landskapet Moe enkelte ganger hever seg opp mot noe minneverdig.

Slikt sett er det godt at noe fungerer i boken. Kjærlighetshistorien med Jon er klippet ut av en dydig utgave av Romantikks verste. Bortsett fra glimtvis under landskapsskildringene er språket klossete og upoetisk og bidrar ikke til å bære boken. Jeg mistenker Moe for å ha lest Mio min Mio og ikke lært noe av det. Ønsker man å henge seg opp i slikt, er det dessuten mye slem mangel på logikk. Det er f.eks. maktpåliggende at Live ikke får vite hele planen om hvordan heksen skal overvinnes, for at ikke heksen skal få vite om det i tilfelle ulykken er ute. Men alle de andre snillingene vet hele tiden hele planen, inklusive de av dem som heksen tar til fange, torturerer eller dreper.

Skjønt bra ting er det også. Noen av Lives følgesvenner er minneverdige. Viktigperen Tusse, en slags blanding av Puddleglum og Sam Gamgee (skjønt langt mer uansvarlig enn de noengang ville vært); nøkken, høvisk men halvt lidderlig der han vemodig klager sin nød og lindrer andres; Lives drømmetvilling Liv; ørnen (det er nødt til å være noe symbolsk i dens kamp mot kråkene). Alf–Kaare Bergs omslagsillustrasjon og kart er bra. Og boken har en tilfredsstillende slutt, langt bedre enn man kunne fryktet.

Det er mye uutnyttet stoff i boken, og det er forsåvidt grunnlag for å skrive flere bind selv om storyen er avsluttet. Men det spørs om det er noen vits. Enkelte av episodene setter som sagt igang undring. Om ikke annet sitter du igjen og klør deg i hodet over hva i all verden forfatteren kan ha ment med å skrive det. Det er nesten så ille at man også lurer på hva i all verden forlaget mente med å utgi det. Jeg hadde stor sans for enkelte trekk ved boken. Jeg håper Ingvar Moe skriver mer som dette. Men jeg håper han for fremtiden bearbeider stoffet bedre før han utgir det. Nå er det slik at det enten ikke henger på greip, eller at den greipa det henger på er så privat at det kun er forfatteren som har noen glede av det.

Ingvar Moe:
Farleg ferd mot mørkret 1:
Landet bak Fosseveggen

Det Norske Samlaget 1991, 127 sider
ISBN 82–521–3740–7

Ingvar Moe:
Farleg ferd mot mørkret 2:
Gjennom Dei Mørke Landa

Det Norske Samlaget 1992, 142 sider
ISBN 82–521–3894–2

 

RA 3/93

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar