Terrorbalanse
Det går an å tjene store penger og få stor heder i
ledende kretser ved å skrive moteriktig, og en stund mistenkte jeg at det var
utelukkende det James Morrow var ute etter i This is the Way the World Ends.
Som man kanskje kan forestille seg, handler den om hva som skjer når atomkrigen
bryter ut, og hvor fælt allting blir. Det er ikke egentlig pent å flåse om
slike ting, men dere vet hvordan det er: Vi lever ikke i en ideell verden, og
terrorbalanse er på en viss (om enn utålelig) måte mer beregnelig og mindre
farlig både for verdensfreden og vår egen fremtid enn den grenseløse naivitet
som sier at ensidig nedrustning automatisk vil få motparten til å bli snill.
Siden flertallet av oss nå mener nettopp det i en eller
annen form, er målet på hvor vellykket en debattbok med sterk brodd mot
atomvåpen er, i hvilken grad den greier å ta disse innvendingene på alvor og
behandle saken såpass realistisk og fair at man føler at motpartens synspunkter
blir tatt alvorlig. Altfor mye argumentativ litteratur blir svekket av at
forfatteren enten ikke forstår hva som motiverer motparten, eller av at man
ikke fører et språk som er sterkt og engasjerende nok til å overbevise. Til å
begynne med fryktet jeg at Morrow hadde gått i begge feller. Dessuten skjedde
det så mye mystisk.
George Paxton er hvermann og hovedperson, lykkelig
gravstensgravør i en småby i Massachusetts. Regjeringen reklamerer for en beskyttelsesdrakt
mot de fleste følger av atomkrig. Sivilforsvaret ligger nede, og nå skal det
rustes opp. Draktene blir etterhvert svært populære, du blir sett ned på om du
ikke bruker dem hele tiden (upatriotisk, o.l.). Som man skjønner fungerer dette
veldig greit som et bilde på å kapsle seg inn i sin egen forestillingsverden og
ikke la seg affisere av virkeligheten. George vil gjerne ha en drakt til
datteren, men det koster penger og George er ikke rik. Gjennom å gjøre en
mystisk eldre dame en tjeneste, får han imidlertid en spesialmodell av en
beskyttelsesdrakt, i en svært underlig butikk, mot å undertegne en erklæring
der han påtar seg sin del av ansvaret for rustningskappløpet og evt. påfølgende
atomkrig.
Mens han er på vei hjem, blir det ingen trodde plutselig
virkelighet. Og det viser seg at draktene overhodet ikke fungerer. Hele veien i
boken blir våre og bokpersonenes perspektiver bokstavelig talt sprengt på
lignende fæle måter. Skildringen av hvordan hjembyen ser ut etter at bombene
faller, er noe av det grusomste jeg har lest. Ikke fordi Morrow spruter med
ketchupen, men fordi han er god nok forfatter til på forhånd å ha passet på å
identifisere oss med personene og stedet.
Alle dør, bortsett fra George, som blir fisket ut av et
helikopter og våkner til live igjen i en ubåt, sammen med noen få andre som er
blitt reddet; en politiker, en offiser, en diplomat, en vitenskapsmann. Her
skjer det svært mye merkelig, før det gradvis går opp for oss at de overlevende
er blitt kidnappet av menneskehetens etterkommere, som nå aldri vil bli født.
De ønsker å stille sine forfedre for retten for forbrytelser mot menneskeheten.
Våre etterkommere oppfører seg ikke alltid hverken pent eller rettferdig; men
de er, som de selv sier, ikke gode, men uskyldige.
Historien griper i all sin usannsynlighet merkelig fatt i
deg. Her foregår der en ærlig og balansert diskusjon mellom determinisme og fri
vilje samt deres medfølgende håp eller fortvilelse anvendt på
atomvåpentrusselen. Enkelte steder føler man at Morrow er i ferd med å skeie
ut, spesielt ved å hente inn vitnemål om "hvordan det ville ha gått"
for å rettferdiggjøre et bestemt syn på atomvåpen idag. Men han redder seg inn,
såvidt, og man føler at den endelige dom ikke bare er bygd på rimelig
rettferdige premisser, ut fra alle syn, men at resultatet greier å sprenge den
etterhvert nokså sterile konfrontasjonen mellom de to tradisjonelle syn på
saken. Det er dette, sammen med skildringen av hovedpersonen som gjør boken til
noe mer enn nok et gjest i atomvåpendebatten.
Men det er ikke bare fremtiden som er sint på oss, vi som
blir stilt for retten sammen med George Hvermannsen. Også fortiden er blitt
utslettet i og med atomkrigen, og også våre forfedre reiser seg mot oss. Alt
dette opplever George, som er den eneste av de tiltalte som etterhvert
forandrer sine meninger om saken. Ikke at han i og for seg godtar at han fullt
ut skal være skyldig, men han får en økende forståelse for deler av motpartens
syn: Nedrustning er usannsynlig vanskelig, og verden er vanvittig vanskelig å
forandre. Men det er ingen unnskyldning for å Ia være å prøve. George har vært
med på å la det onde skje.
Bokens budskap er ganske tydelig, men kan ikke i og for seg
oppfattes som en billig appell om å engasjere seg i nedrustningsarbeid på
premissene til eksisterende anti–atomvåpenbevegelser; også deres synsfelt er
begrenset og forfeilet. This
Is the Way the World Ends
rører deg dypt. Den vil nok provosere alle, er meget godt og innsiktsfullt
skrevet, og kommer til å bli diskutert lenge. I motsetning til noen bøker som
blir snakket mye om, er denne verdt det. Den kommer nærmere en realistisk
diskusjon av våre valg overfor atomkrigtrusselen enn det meste annet.
Rolf Andersen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar