torsdag 1. november 2012

Åge Rønning: Gjennom gitteret (1955)

(Les boken på bokhylla.no)

Lad Had og Avind leggis øde 
Og sendis bort til Dievelen  

Mange «seriøse» norske forfattere bruker fantastiske elementer i sine fortellinger. I SF–kretser forholder man seg gjerne litt overlegent til dette. «Tekster», «magisk realisme», «postmodernisme»; hvorfor kan de ikke enten holde seg til den traurige forfatterforenings–realismen sin, eller skvært og redelig skrive romopera? Det trendige fantasioide liksom-gørret deres er bare flaut.

Åge Rønning er ikke en av de forfattere som er blitt mest skjelt ut; til det er han dessverre for lite kjent. Likevel må det jo for folk som liker SF og fantasi være oppsiktsvekkende og gledelig at en som uten tvil er blant Norges aller beste nålevende forfattere ikke bare mestrer bruken av fantastiske elementer i sine bøker – det er kanskje det som mangler hos endel av de mest oppskrytte litterære kjendiser – men en gang i tiden til og med gav ut et par rendyrkede SF–noveller.

Dette var i Rønnings annen bok, novellesamlingen Gjennom gitteret (1955). To av de fire novellene kan kalles SF, nemlig Min Lyn–Gordon og Naboene. Man aner at forfatteren har lest endel Ray Bradbury. Ved siden av dette er begge novellene preget av Rønnings vakre og konsise sprak og enkelte temaer som har gått igjen og igjen i hans senere forfatterskap: Behovet for kjærlighet satt opp mot redselen for å satse og så tape, og mot alt det i menneskenaturen og det samfunn vi har skapt oss som drar oss fra hverandre, som øker vår mistenksomhet og frykt, og gjør det nesten umulig å leve sammen på en god måte.

Min Lyn–Gordon foregår natten før den første store rom–ekspedisjonen skal starte. Astronauten, hans kone og deres lille sønn ligger alle våkne og ønsker de turte gå inn til hverandre, holde i hverandre, og snakke om det som bekymrer dem. Men sosiale konvensjoner, redselen for å dumme seg ut og uviljen mot å være andre til bry holder dem tilbake. En mere typisk Rønning–historie kan knapt tenkes, selv om han har gjort det mye bedre siden.

Naboene er en etter katastrofen–fortelling der to av de overlevende – vilt forskjellige mennesker – prøver å overvinne sin egen og hverandres mistenksomhet for å slå seg sammen og stå sterkere overfor en farlig verden.

I den store SF–sammenheng er disse fortellingene selvsagt først og fremst kuriositeter, men de er vel verdt å lese. Dessuten kan de kanskje være en port inn i et stort, spennende og meget godt forfatterskap. Rønning skriver elegant, underholdende, spennende og til tider meget humoristisk. Samtidig graver han dypt i menneskesinnet og utleverer våre drømmer, våre håp og våre redsler. Alltid er sympatien hos de svake: De som er i ferd med å gå til grunne i egen ynkelighet, de som verden har valset over uten å se seg tilbake, de som ikke greier å leve opp til det som forventes av dem. Rønning kombinerer det å være en underlig tids– og stedbunden Oslo–forfatter med hyppige karakteristikker som den mest internasjonale av moderne norske forfattere. Hans bøker inneholder reiseskildringer og stemningsrapporter fra de mest eksotiske steder, men han får også frem at mennesket er seg likt hvorhen det vanker. Han har i det hele tatt et brennende skarpt blikk for ondskapen og lidenskapen i verden, og er opptatt av å vise hvordan vi fattigslig men heroisk kan stå imot den. Humoren hans er forløsende, men kan knapt skjule bitterheten og gruet over det absurde og nihilistiske i menneskelivet. Overlatt til oss selv har vi alt for lett for å gå til grunne. For Rønning er det til syvende og sist bare Gud som kan redde oss fra følgene av vår dårskap.

Rønning kan også være en spennende forfatter stilistisk. Han småeksperimenterer med litterære former, og henter i utstrakt grad modeller fra ulike genre og forfattere, for så å arbeide videre med dem. Blant annet ligner et par av bøkene hans veldig på kriminalromaner, mens han er blitt kalt – ikke helt uten grunn – en slags norsk blanding av Graham Greene og Kafka.

For SF–entusiaster er det kanskje mer spennende å vite at Rønning i flere av sine verker har fantastiske og overnaturlige elementer. Dette spenner bl. a. fra de meget ubehagelige møtene med djevelen i Kolbes reise (1982) til den absurde forvandling en av den trygge danske feriebyen i Protestmarsjen (1968) til en lidenskapens jungel, via menigmanns kamp mot skjebnens forviklinger i Komedien om Slottsherrene (1974) og den isende uhyggen i enkelte av novellene i Et Satans spill (1984).

Les og bli glad. Ikke først og fremst på grunn av de fantastiske elementene, de er selvsagt en biting i et stort forfatterskap, selv om det kan være kostelig krydder for SF–fans. Les Rønning fordi han er morsom, lærerik, dyp, sann, elegant, eksperimentell, fantasieggende og god.

Åge Rønning:
Gjennom gitteret
Gyldendal, 1955

(ra 8/1990-g10) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar