torsdag 1. november 2012

Norman Spinrad: Other Americas (1988)

Flyttet est du til et ønskeligt Land;
Men ak! vi lever i sørgelig Stand 

Det er alltid en vederkvegelse å lese Norman Spinrads mørke humor og småbitende sarkasme. Samlingen Other Americas gir deg anledning til å gjøre det i fire forskjellige historier som attpåtil har det til felles at de handler om USA, hvilket bare er med på å skjerpe forfatterens skarpe vidd. 

The Lost Continent foregår i et utarmet og primitivt USA etter atomkrigen som lever i restene av fordums ære og har mindreverdighetskomplekser overfor nyrike afrikanere. Disse blir vist turistattraksjoner fra fortidens storhetstid, blant annet en siste gjenlevende koloni høyteknologiske amerikanere, etterkommere av de som forseglet seg i undergrunnssystemet i New York da radioaktiviteten kom. Deres avhengighet av en teknologi de etterhvert ikke har forutsetninger lenger for å mestre har imidlertid gjort dem til ynkelige automater, et dystert bilde på forholdene i Amerika idag, og en påminnelse om at atomkrig ikke er den eneste måten teknologien tar liv.

Den beste novellen i samlingen er Street Meat, en intens og virkelig uhyggelig skrekkvisjon fra livet blant fattigfolk i New York i en ikke altfor fjern fremtid. Selv om Spinrad har sluppet alle bremser når det gjelder gørr og møkk og vold og blod og kannibalisme og voldtekt, er det mest skremmende ved fortellingen hvor nært opp til virkeligheten den tross alt allerede er for mange mennesker. Her får man virkelig anskueliggjort noen av følgene det har å leve i fornedrelse. Spinrad ligger på grensen mellom å vise oss volden som en nødvendig konsekvens av samfunnsforholdene, og å glorifisere den. Å tro at livets problemer løser seg enklest og ikke minst riktigst med skytevåpen er en vrangforestilling amerikansk kultur lider av i større grad enn det som er vanlig f.eks. de fleste steder i Europa. Spinrad advarer mot det, men dessverre er jeg ikke sikker på at absolutt alle får med seg at dette ikke er en oppfordring til å gakke hen og bruke samme prinsipp, i hvert fall i mindre målestokk.

World War Last er en burlesk og smilende slapstick–komedie der USA's noe uvirkelige president og Sovjetunionens sterke mann (en råtnende og defekt kyborg med en datahjerne som skvalper gjennom klassiske sosialistiske tekster og tidligere praksis for å komme frem til den historisk nødvendige løsning på enhver konflikt) møtes i Las Vegas for å hamle opp med en gal oljesjeik som truer med å kaste verden ut i atomkrig.

I den siste og mest ambisiøse fortellingen, den mollstemte La Vie Continue, har Spinrad gjort seg selv til hovedperson. Spinrad–personen redigerer et eksil–amerikansk blad i Paris, og holder seg bedre orientert enn de fleste om hva som egentlig foregår i politistaten USA, som så mange dissidenter har flyktet fra. Personen Spinrads sutring, selvopptatthet og oppblåste ego går deg fort på nervene. Men så får han da også etterhvert til ikke mindre enn en forsoning mellom stormaktene, og da må man vel gi ham lov til å brife litt. Før han kommer så langt er det masse kjappe agent–greier, inklusive en romanse med en tungrock–stjerne fra en i og for seg troverdig skildret glasnostisk Sovjetunion. Der er de fortsatt litt opphengt i kommunistiske myter, og den kulturelle selvforståelse bygger på tradisjonelle russiske verdier kombinert med en hyperromantisering av sosialrealismen. Ikoner og røde stjerner om hverandre.

Spinrad skriver fint, og er besk og tankevekkende. Selv de steder andre ting svikter, er stemningen i novellene konsistent og særegen. Vel verdt å lese, spesielt hvis hjernen trenger å løse litt opp i avleiringer av slapp og likegyldig massevare.

Norman Spinrad:
Other Americas
Spectra, 1988
ISBN 0-553-27214-4

(ra 8/1990 g10) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar