Du har sikkert hørt til kjedsommelighet og vel så det at science
fiction er det stedet i engelskspråklig litteratur hvor novellen lever i best
velgående. Noe skal vi jo ha å smykke oss med vi også, når høylitteraturens
voktere haster forbi med hånden for nesen og et hovent, overbærende blikk. Ikke
desto mindre er det sant. Årsaken er selvsagt først og fremst sf–magasinene.
Det er langt færre av dem enn det engang var, men fortsatt er det lettere å få
trykket en sf–novelle enn en «mainstream». Dette hjelper nye forfattere. De får
en mulighet til å bygge seg opp, til å få respons på det de gjør, uten at det
forlanges mesterverk av dem med en gang.
Det lønner seg altså å følge med på novellefronten i sf. Heldigvis
finnes det lettere, billigere og mer selektive måter å få sin periodiske dose
på enn å abonnere på diverse magasiner. Hvert år utkommer det nemlig haugevis
av novelleantologier. Forfattere utgir samlinger, det kommer diverse tema–samlinger
(sf–fortellinger om Venus, Lesbian Feminist Science Fiction, etc., etc.), og – ikke
minst – det kommer endel samlinger med årets beste sf.
Blant de aller beste «årets sf»–serier er den som har vært redigert
av nylig avdøde Terry Carr. Hvor god samlingen er, avhenger både av redaktørens
evne til å velge det beste, og av kvaliteten på novelleproduksjonen det året
det gjelder. Noen år er rett og slett bedre enn andre.
Å dømme etter Carrs Best
SF of the Year 15, hadde 1985 absolutt sine sterke sider. Boken inneholder
tolv historier, og dessuten (som vanlig) en kort og informativ oversikt over SF–året
(bøker, noveller, forfattere, filmer, priser, salgstall, etc.) skrevet av
Charles Brown, redaktør for det høyt aktede semiprofesjonelle sf–nyhetsbladet «Locus».
Ellers er det noe for nesten enhver smak: Robert Silverbergs «Sailing
to Byzantium» handler om en fremtid der mennesket har gjort seg selv udødelig,
og lever i en evig ferierus i gjenskapninger av mer eller mindre virkelige byer
fra gamle dager. Det er vanskelig å beskrive historien kort, men den handler nå
om hvordan folk blir som lever evig og får alt de vil. Samt ikke minst om hva
som skjer hvis noen plutselig skulle oppdage at de er dødelige likevel. Bak det
hele ruver også det enorme mysteriet om hvordan jorden egentlig holdes igang.
Hvem er det som bestemmer, hvem er det som sørger for at hjulene ruller? Silverberg
er typen sf-forfatter som iblant utvider en tidligere fortelling til en roman. Skulle ikke
forundre meg om det skjedde her.
Howard Waldrop er en forfatter jeg har vært glad i helt fra jeg for
noen år siden (i en «Best SF of the Year», faktisk) leste en lavmælt,
fullkomment nydelig detektivhistorie om hvor og når dronten egentlig ble
utryddet. Siden kom den litt usammenhengende men ellers gode og forholdsvis
originale tidsreise/alternativ verden–romanen Them Bones. I antologien som anmeldes her, er han representert med «Flying
Saucer Rock & Roll», der han på sedvanlig vis skriver om det hverdagslige
og realistiske og plutselig slår til med et sf–element slik at du ikke riktig vet
hva som har skjedd, men føler deg ganske vel til mote etterpå allikevel. Denne
gang form av et ungdommelig rock & roll–band som i høydepunktet av sitt livs
konsert plutselig opplever noe utenom det vanlige.
Et vesentlig pluss med disse samlingene er at du oppdager gode
nye forfattere og dermed kan være på utkikk etter dem senere. Harry Turtledove
har jeg aldri hørt om før, men «Bluff» er (til tross for at jeg er ganske uenig
med den) en god fortelling. Han forsøker å gi en psykologisk/antropologisk
forklaring på religioners eksistens som jeg synes reiser mange flere spørsmål
enn den gir svar, og det uten engang å komme i nærheten av å takle de mer
grunnleggende problemer de forskjellige religioner befatter seg med. Men skrive
det kan han.
En annen fortelling jeg har problemer med er Connie Willis’ «All
My Darling Daughters». På en måte er det bare kjennskap til endel av hennes øvrige
produksjon som gjør at jeg levner henne noen ære. Historien handler om
seksualitet og maktbegjær og undertrykkelse, om hvordan menn behandler kvinner
(samt selvsagt om kvinners syn på dette). Det er masse ironi i novellen, rettet
mot de kvinner som ikke har et svart nok syn på mannen. Det er veldig vanskelig
å forstå det annerledes enn at man skal ta budskapet 100 % alvorlig. Og da er
det ikke stort annet å gjøre, egentlig, enn å synes synd på forfatteren, og/eller
være bekymret for hva et slikt syn kan føre til når det gjelder forholdet mellom
kjønnene. Retter man på mannens (eller visse menns) nedlatende holdning til
kvinner (eller visse kvinner) gjennom historien (eller i hvert fall deler av den)
ved at kvinnen skal ha et fullstendig svart syn på mannen? Neppe.
Egentlig skulle jeg ha lyst til å si noe om alle fortellingene i
boken. De er edelstener som funkler på hvert sitt vis, for å si det høytflyvende.
Noen er selvsagt bedre enn andre, men alle har noe å si. Et eller annet skal
imidlertid leseren ha igjen å oppdage selv, så la meg bare nevne noen få
noveller til.
I «Of Space/Time and the River» viser Gregory Benford at aliens
kan være merkelige vesener, som slett ikke er interessert i det vi skulle tro
de var interessert i her på jorden.
Michael Bishops «A Gift From the Greylanders» forteller om en liten
gutt og hvordan fantasien hans – eller er det egentlig fantasi? – gjør de
temmelig forferdelige ting han gjennomgår enda mer forferdelige.
Alternativ verden–historier har jeg alltid vært svak for. I «A
Spanish Lesson» har Lucius Shepard skrevet om to merkelige mennesker fra en alternativ
verden som kommer til vår, på flukt fra Hitler og hans overnaturlige SS. Ganske
godt skrevet, og ganske uhyggelig. Som forfatteren selv sier, har han en
tendens til å forlenge historiene sine utover deres naturlige klimaks, og til å
være moraliserende. Men han får det til å fungere helt ok, og da er det jo
greit.
James Tiptrees «The Only Neat Thing to Do» er en svært
tilfredsstillende historie, typisk Tiptree men likevel forfriskende ny. Ung
uansvarlig tenåringsjente gir seg ut i universet på jakt etter spenning og
eventyr. Finner en fremmed rase, blir på litt overraskende og ubehagelig vis
kjent med et eksemplar av arten. Etterhvert viser det seg at de fremmede er
farlige for oss jordmennesker, og du får en fin (men helt usentimental)
historie der de to sammen bestemmer seg for hva de skal gjøre med saken,
altimens de blir stadig bedre kjent med hverandre. De oppdager at (temmelig formidable)
ytre forskjeller betyr mindre enn det felleskap som vennskap og oppofrende (og
i dette tilfelle, heroisk) kjærlighet gir.
Lyst til å prøve deg på en novellesamling med årets beste? Ikke
vet jeg om jeg har greid å overbevise deg. Men faktum er at det neppe er noe
annet sted du finner så mye god og variert sf konsentrert på så lite plass. Hvis
ikke anmeldelsen taler til deg, så la i hvert fall boken gjøre det. Det kommer
du ikke til å angre på.
Terry Carr (red.):
Best SF of the Year 15
1986
(ra
6/1987-g3)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar