søndag 4. november 2012

John Barnes: The Man Who Pulled Down the Sky (1985)

De Fremmede det en Fortieneste gav,
Indbyggerne fandt sig og Nytte deraf 

John Barnes skriver meget godt, men underlig arkaisk. Både når det gjelder tema, måten å skrive på og den stemningen har formidler, minner mye om 5O–årene; nærmest en slags blanding av klassisk Heinlein og Anderson.

The Man Who Pulled Down the Sky er en roman om politiske ideer, hvilke konsekvenser de får når de blir omsatt i praksis, og hvordan enhver ideologi kan brukes av makthaverne til å rettferdiggjøre undertrykkelse og umenneskelighet. På en måte kan man si at Barnes i likhet med mange før ham, om enn kanskje ikke i SF, bruker (blant andre) marxistiske innsikter til en kritikk av fenomener som i vår tid har kjennetegnet først og fremst marxistiske samfunn. Men hos Barnes er det libertarianismen som får på pukkelen.

Boken foregår noen hundre år i fremtiden. Jorden har levd seg gjennom katastrofen, og kun her og der finner man små lommer hvor mennesker bor. Makten i solsystemet sitter hos romkoloniene i jordbane. De har samlet seg i en libertariansk–inspirert føderasjon som gradvis er blitt sterkt sentraldirigert og har liten sans for avvikere. På grunn av militær overmakt og teknologisk overlegenhet kontrollerer romkoloniene jorden, og utnytter den til råvareproduksjon, o.l. Den tredje makten i solsystemet er romkoloniene i asteroidebeltet. De er kollektivistiske, og gjorde seg uavhengig av koloniene i jordbane for en generasjons tid siden. Nå er de langsomt iferd med å kveles på grunn av de handelsrestriksjoner de er pålagt av koloniene i jordbane. Asteroidefolkene skjønner at de ikke har annet valg enn å krige seg til det de ønsker, og smugler noen agenter ned til jorden for å se om de kan greie å starte et opprør der som vil binde opp nok av jordbane–kolonienes styrker til at asteroide–koloniene kan lykkes med et angrep fra rommet. Mesteparten av boken foregår på jorden og skildrer opplevelsene til en av disse agentene, de jordboere han samarbeider med og det opprøret de setter igang. Dette foregår stort sett et sted ved de store sjøer i USA, og kulturen vi beveger oss i minner da også meget om litt gammelmodig landsbygdmiljø fra Midtvesten.

Et hovedpoeng ved boken er å vise forskjellen mellom hva folk faktisk gjør og hva de utfra sitt ideologiske ståsted tror de gjør. Man er opptatt av merkelappene og av å bruke det rette språket. Om det man gjør kan sies å være i trad med den ideologiske overbygning tenker man ikke lenger gjennom. Således opererer de «libertarianske» jordbane–koloniene med en svært intervensjonistisk og konkurransevridende økonomisk lovgivning i handelsfrihetens navn. De er også opptatt av at alle skal få tenke rasjonelt og fritt gjennom hvilket grunnlag man ønsker å bygge sitt individuelle liv på. Men siden f.eks. å tro på kollektivisme i noen form, eller å være kristen, i seg selv hemmer den rasjonelle tankegang og dermed hindrer deg i å komme frem til et fornuftig ståsted, blir i praksis alle som velger å bli avvikere hjernevasket til de tenker rasjonelt igjen. Blant de mer interessante avsnitt i boken er de der soldater fra jordbane–koloniene mister sine ideologiske skylapper og blir konfrontert med kontrasten mellom deres samfunns læresetninger og dets gjerninger.

På jorden blir motstandsbevegelsen stort sett organisert gjennom undergrunnskirkene. Endel av disse har motforestillinger mot å bruke vold i kampen for frihet. Dette standpunktet blir i og for seg respektert i boken, men det gjøres veldig klart at vold, eller trussel om vold, må til for å vinne over en fiende. Når krigen kommer, er det de ikke–voldelige som blir meiet ned først av soldatene til jordbane–koloniene.

Blant de mange tråder Barnes vever inn i denne boken, er en diskusjon om de intellektuelles opptreden under ulike samfunnsforhold. Sålenge de ikke har makten i samfunnet, mener Barnes at de i kraft av sin formulerings– og abstraksjonsevne er en kilde til forandring, en gruppe som vil presse på makthaverne for å få til endringer til beste ikke bare for dem selv men også for andre undertrykte grupper. Men når de intellektuelle – som f.eks. i et informasjonssamfunn – selv inntar maktposisjonene, mener Barnes at de som makthavere vil virke mer undertrykkende enn andre grupper.

Gitt hans syn på hvordan de intellektuelle målbærer sin opposisjon når de ikke har makt, blir vel ikke dette noe særlig utover den gamle iakttagelse at en røverbaron som vil ha pengene og overflatisk lydighet tross alt er lettere å hanskes med enn en ideologisk fundert diktator som forsøker å regulere alle deler av livet og tankene.

De intellektuelles rolle – og arkaismen som ble nevnt i begynnelsen – illustreres også av de samfunnsvitenskapelige teorier asteroidefolkene bruker når de skal beregne (ad matematisk vei) hva som kommer til å skje og hva salgs grunnlov jorden bør få etter seieren. Dette minner litt for mye om Hari Seldon, og i og med at beregningene ikke går så bra, er det vel kanskje ment ironisk. Forskjellen mellom skjemaer og det virkelige liv er jo en av de grunnleggende konflikter i boken.

En farverik og spennende bok, litt klossete kanskje, til tider irriterende gammelmodig, men med mer tungt tankegods enn man forventer i en gjengs SF–bok. Også hans bok nummer to, Sin of Origin, som har mange av de samme styrker og svakheter, viser at Barnes er en interessant forfatter å følge opp.

John Barnes:
The Man Who Pulled Down the Sky
Worldwide Library (Asimov), 1985
ISBN: 0–373–30303–3

(ra 8/1990–g10) 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar