Som så mye annet i science fiction, forteller beretninger om
vårt første møte med aliens vanligvis mest om oss selv. Det er det som gjør dem
interessante å lese. Så også i Jack McDevitts The Hercules Text. En dag skjer det: Radioteleskopene oppfanger
signaler som stammer fra intelligensvesener. Og dermed er vi igang. Boken er i
den moderne og realistiske genren, så i stedet for den geniale, ensomme forsker
som jobber i smug hjemme, setter den amerikanske regjeringen straks sammen et
imponerende team av alle tenkelige slags vitenskapsmenn for å finne ut hva
aliensene har å si.
Det er ikke lite. Snart viser det seg at det vi har fått
kringkastet er et konsentrat av all deres kunnskap og erfaringer. Her begynner
naturligvis problemene. Regjeringen har selvsagt ikke hatt mulighet til å holde
den store nyheten skjult, slik de vel helst ville, og interessen er rimeligvis enorm.
Allerede de første, enkleste meldingene («Hei») skaper storm blant folk. Enda
verre blir det da de første eksemplene på deres diktning og filosofi kommer.
Men det er først når hardwaren for alvor begynner å rulle inn at både
regjeringen og de enkelte personene i boken begynner å få alvorlige problemer.
Alle er i og for seg enige om at man ikke kan offentliggjøre opplysninger av typen
hvordan man på en enkel og hverdagslig måte kan anvende fysiske prosesser vi
ennå ikke vet noe særlig om til å sprenge planeten i luften. Regjeringen vil
imidlertid naturligvis holde absolutt alt hemmelig, mens enkelte av forskerne synes
det ville vært best enten å ødelegge det hele, eller i hvert fall for
verdensfredens skyld å fortelle russerne m.m. noe av det de har funnet.
Her ser man konfliktene klart avtegnet. Spenningen mellom
kunnskap og visdom er bærebjelken som holder det hele oppe, og drivkraften i fortelling
en de finurlige psykologiske forsvarsmekanismer dette utløser hos mennesker som
er usikre på seg selv og hverandre. Kryssende krav til mennesker som etterhvert
havner i en umulig situasjon gjør personene levende. Her slites de mellom
lojalitet mellom individ og gruppe, jobb og familie, profesjonell integritet og
verdens sikkerhet. Personskildringene står i sentrum av fortellingen, og
McDevitt er veldig flink til å vise hvordan utviklingen i situasjonen forandrer
og presser frem forskjellige trekk ved de som er med.
Boken er veldig god, det skulle da også bare mangle. Dette er en
av de siste av Terry Carrs New Ace SF Specials, serien der han trakk frem så mange
gode nye forfattere. McDevitt har en interessant og gjennomtenkt beretning å
fortelle, og gjør det på en måte som holder spenningen utmerket vedlike helt
til de to siste sidene. Akkurat avslutningen kan nemlig synes aldri så lite vassen, i hvert fall ved første lesning. Men på den annen side spørs det om ikke
også dette egentlig er realisme: Noen situasjoner blir så innviklede at det
ikke finnes noen helgod løsning, og da må man være fornøyd med det best mulige.
Og det har ikke McDevitt noen problemer med.
Jack McDevitt:
The Hercules Text
1986
(ra 4/1989-g7)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar