søndag 4. november 2012

Leo Frankowski: The Cross–Time Engineer, The High–Tech Knight, The Radiant Warrior & The Flying Warlord.(1986-1989)

Om Hest, Soldat och Ridder 


Se for deg en pueril Walt Disney–versjon av Mark Twains A Connecticut Yankee in King Arthur's Court, så har du sånn omtrent plassert Leo Frankowskis bøker om den polske nåtidsingeniøren Conrad Stargard som plutselig befinner seg i Polen i år 1231, husker fra historietimene at om ti år kommer mongolene til å legge landet flatt, og bestemmer seg for å gjøre noe med det. Hittil er fire av fem bind kommet, nemlig The Cross–Time Engineer, The High–Tech Knight, The Radiant Warrior og The Flying Warlord.

Frankowski skriver lett, underholdende og aldri så lite glatt. Dette er gøyal tidtrøyte, og vil kunne tilfredsstille mange hvis man ikke har for høye forventninger.

Skal man først henge seg opp i noe, kunne det kanskje vært Conrads psyke. Han er polakk, MIT–utdannet sivilingeniør og skal være from katolikk. (Bl.a. bortsett fra at han villig vekk tar imot alle kvinner som går forbi – det er ikke få – og rasjonaliserer det bort sånn omtrent med å si at nå er jeg i middelalderen, og da gjør det ikke noe. Dette er forresten en holdning som går igjen også på andre felt i Frankowskis leke–middelalder). Men han er samtidig lojal kommunist som mener at partiet har gjort en aldeles utmerket jobb. Det er imidlertid privatkapitalisme han satser på for å oppnå såpass innflytelse i det fortidige Polen at han kan begynne å påvirke samfunnets oppbygging.

Dette rotet illustrerer bare hvor vanskelig det er for en forfatter å være konsekvent og å forstå de overbevisninger han prøver å formidle når han åpenbart ikke deler dem selv. I slike tilfeller kan selv de som mest pietetsfullt forsøker å gjengi dem, havne på glattisen. Hos folk som ikke synes det gjør så mye å tukle med innholdet i andres overbevisninger – som f.eks. Frankowski – ender man vanligvis opp et sted mellom det patetisk komiske og det irriterende.

Heldigvis får ikke disse forhold noe særlig å si for fortellingen, som i og for seg er enkelt fortalt. Conrads mål er å skape en hær som kan slå mongolene når de kommer. Da trenger han en industriell base som er i stand til å produsere våpen og utstyr, og en mannskapsbase og samfunnsorganisering som vil skaffe ham nok folk.

Jeg vet ikke om Conrad har lest L. Sprague de Camps mesterlige Lest Darkness Fall, men Frankowski har i hvert fall gjort det, og metoden Conrad bruker ligner veldig. Han går sakte frem, foretar små endringer i eksisterende teknologi og bygger seg gradvis opp til han når et punkt da han har makt nok til virkelig å slå seg løs. Det Conrad starter med er å forbedre vevteknikker, introdusere moderne bokholderi, folkeskolen og Playboy–klubber, foreta noen enkle forbedringer i metallurgien og oppfinne brennevinet. Siden går det slag i slag, og når mongolene endelig dukker opp i bind fire blir de møtt av en flåte kanonbåter, et lite men effektivt flyvåpen, maskingeværet og en veltrent, velfødd og velutdannet hær på 150.000 mann. Faren fra øst må bite i gresset, hvilket naturligvis er en tilfredsstillende tanke for en polakk.

Nå er selvsagt ikke alt kos og gøy. Conrad møter betydelige vanskeligheter på veien, og som man vel kan tenke seg, er kulturforskjellene enorme. Heldigvis får han god hjelp, ikke bare fra innfødte han møter, men også fra en tidspatrulje som kommer innom en gang iblant og bruker en side eller to på å kommentere hva som har skjedd. Det er blant annet de som utstyrer Conrad med en sekk assorterte frø fra det 20. århundre like før han blir kastet tilbake i tiden. Dette bidrar behendig til å revolusjonere landbruket. I starten skjønner man ikke hva poenget med tidspatruljen er, bortsett fra å skaffe Conrad billig og lite troverdig hjelp i krisesituasjoner, men i bind fire aner man at de kommer til å bli viklet inn i resten av fortellingen på en dramatisk måte. Skulle ikke forundre meg om Conrad ender med å grunnlegge tidspatruljen, på slutten av siste bind i serien.

Mens man venter kan man slappe av med de fire første bøkene, og glede seg over et livlig beskrevet Polen i det 13. århundre, en – med visse forbehold – likandes og interessant helt, selv når han sprenger grensene for det troverdige, og en hel skokk sjarmerende bipersoner med Conrads ualminnelig begavede hest Anna (også hun god katolikk) i spissen.

Frankowskis smånasjonalistiske dagdrømmerier og paternalistiske samfunnsvyer er imidlertid ikke bare hyggelige. På slutten av bind fire skisserer han utførlig hvordan Conrad organiserte hæren etter seieren mot gulingene, og om de enorme moderniseringsoppgavene den velvilligst tar på seg. Frankowski sier han ser for seg et meget fritt samfunn. Samtidig har han i praksis forbeholdt en liten og uhyre mektig elite å bestemme hvordan folk bør bruke sin frihet. Akkurat her slår den idylliske fasaden sprekker, og noen år lenger frem ser man for seg et uhyggelig og totalitært samfunn drevet av en organisasjon man godt kan se på som en romantisk og effektiv versjon av hva kommunistpartiet «burde vært». Men i forhold til fortellingen som sådan er dette egentlig pirk for å finne på pirk. Det samme er egentlig også et par grove historiske bommerter, som blant annet at Frankowski lar den spanske inkvisisjon opptre noen hundre år for tidlig, og det attpåtil på en måte den nettopp ble til for å forhindre. Jeg har også mine tvil om Conrad ville kommet like langt i virkeligheten som i boken med sine tendenser til religiøs relativisme. Resten av verket – det er fortsatt mye igjen – er helt ok bortsett fra kvinnesynet og andre små og større detaljer av den typen vi har for vane å bekymre oss for nåtildags.

Conrad på sin side, trives utmerket i en antiseptisk middelalder, og på godt og vondt er det hovedproblemet med bøkene. Grei skuring som slapp–av – litteratur, men ikke begynn å tenke for mye over det som faktisk står. Og dermed sitter man i saksen: For tenker man, blir disse og lignende bøker fort så irriterende at man legger dem bort Men leser man mye sånt uten å reflektere over hva man egentlig får i seg, ender man opp med et skall av rosenrød uvirkelighet mellom seg og verden, naive forestillinger om menneskets beveggrunner og en blind og farlig nedlatenhet overfor det som ikke passer inn i ditt lille skjema. God lesning, så lenge det varer.

Leo Frankowski:
The Cross-Time Engineer (1986)
The High-Tech Knight (1989)
The Radiant Warrior (1989)
The Flying Warlord (1989)
Del Rey

(ra 8/1990-g10) 
           

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar