Dobbelt dill
Jeg tror Willy Ustad er avhengig av å ha én historie å fortelle. Hvis han ikke har noe å fortelle, eller hvis han prøver å koble sammen to eller flere sterkt ulike fortellertråder, sporer det fort av. Og det er nettopp det som skjer i Dobbeltspill, syvende bind i «Fire søsken»-serien.
Her er det gode
enkeltscener og skildringer, men handlingen er syltynn og boken henger ikke på
greip. En så svak bok ville kun vært tilgivelig hvis den var en nødvendig
overgang for å bringe inn i serien personer eller bakgrunnsstoff som skulle
brukes i senere bind. Men handlingsmessig er det lite som tyder på at Dobbeltspill har noen funksjon i
forhold til resten av serien, og jeg kan ikke se hvordan Willy skal greie å
bringe med seg videre de nye menneskene, situasjonene og erfaringene uten at
det blir utroverdig usannsynlig.
Boken foregår på
Bardufoss, der Berit er lærer. Vi får med oss en utdyping av forholdet mellom
henne og hennes engelske spion som kan bli nyttig å ha med seg videre.
Hovedpersonen er imidlertid MariaLisa Delgado Scudsey, kvinnelig
transportflyver fra annen verdenskrig som kjemper for å holde seg i luften nå
som krigen er over og mennene skal ha tilbake alle de sivile jobbene. I boken
får hun tilbud om å fly et spesialfly fra USA til Bardufoss. Flyet skal brukes
til formål det er best ikke å spørre om. Dermed får vi nok et bidrag til Willys
prosjekt om å nyansere synet på seierens frukter og (i dette tilfellet) våre
alliertes edelmot i tiden etter den annen verdenskrig. Noe av problemet med
dette bindet i serien er nettopp at historien om søsknene er blitt unaturlig
vridd for å kunne få med seg de historiske poengene Willy er opptatt av. Han
burde heller skrevet en artikkel — stoffet er spennende nok — og nøyd seg med å
ta med i serien de mer enn nok historisk revisjonistiske poengene det er mulig
å integrere på et naturlig vis.
Men MariaLisas tur vil
sikkert være av interesse for flyentusiaster, og Willy gir et lite men
interessant gløtt inni krigsflyvernes verden. Ellers er det ikke så mye å si.
Willys personer har en større eller mindre kjerne av troverdighet, uansett hvor
mye sær bakgrunn han ellers utstyrer dem med. I skildringen av MariaLisa holder
det iblant hardt. Og hennes plutselige behov på de siste to sidene for å vise
at hun faktisk kan fly i kamp også, kom svært overraskenede i hvert fall på
meg, utfra det inntrykk av hennes personlighet som skapes tidligere i boken.
Slik ubegrunnet manipulering med en karakters personlighet for å tilfredsstille
plottet, er typisk for visse typer dårlig litteratur. Vi trodde Willy var bedre
enn som så.
Vi får krysse fingrene
og satse på at dette bindet var et sidespor eller en glipp, og at serien tar
seg opp igjen mot det den i utgangspunktet lovet. Det er lov for en forfatter å
forelske seg i en idé til en bok, men det hører til det å være proff og
kunstnerisk på høyde å skjønne at man ikke kan ta med seg alt man liker i det
man skriver.
Til slutt kan jeg ikke
fri meg fra den observasjonen at det synes å være et omvendt forhold mellom
antall samleieskildringer og kvaliteten i Willys bøker. Kanskje han burde spare
litt på kruttet og heller skrive om ting han ikke har fortalt om fra før?
Willy Ustad:
Dobbeltspill
(Fire søsken nr. 7)
Bladkompaniet, 1993.
255 sider
ISBN 82-509-2931-4
(ra 7/1993-kah5)
(ra 7/1993-kah5)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar