Boken beskriver en fremtid vi allerede aner konturene av: Ozonlaget
er tynt og havnivået har steget. Oslos sentrum står under vann. Gjennomgangsfiguren
i bokens fire fortellinger er en småparanoid privatetterforsker. Gjennom
virksomheten hans får vi et blikk inn i en mulig videreutvikling av dagens
genteknologi og informasjons- og overvåkningsteknologier, og de konsekvenser de
har fått for bokens fremtidssamfunn.
Mesteparten av boken foregår blant de opphøyde fortauene
over de stigende vannmassene på Grønland og Tøyen, og en betydelig del av
sjarmen i boken ligger i kjærligheten forfatterne legger for dagen overfor
denne delen av byen.
Dette er ikke tilfeldig. Både Bing og Bringsværd har
tidligere bodd på Tøyen. Og for noen år siden flyttet Bing til Kampen.
–Selve Kampen figurerer imidlertid ikke i boken, bortsett
fra en episode hvor hovedpersonen spaserer gjennom Kampen på vei til
togstasjonen på Helsfyr, sier Bing. –På den annen side er det ikke tvil om at Kampen–boere
i boken har godt utsyn til det meste som foregår i den.
Jon Bing og Tor Åge Bringsværd har i snart 40 år vært
synonymer for science fiction og fantastisk litteratur generelt i Norge. Spesielt
gjennom Gyldendals Lanterne science fiction–serie, som de hadde ansvar for
utover 1970–tallet, presenterte de en rekke store navn innen sjangeren for et
norsk publikum. Ved siden av dette har de oversatt, redigert og propagandert.
De har laget hørespill og TV-serier. Og de har skrevet noveller og romaner.
Til å være Norges best kjente dobbeltforfatter siden
Asbjørnsen og Moe, er det pussig nok ikke så stor del av det Bing og Bringsværd
har utgitt som er samproduksjon.
–Vi har tidligere skrevet en god del dramatikk og noe
fagstoff sammen. Men dette er første gang vi prøver oss på en skjønnlitterær
bok, så det er noe nytt.
Bringsværds forfatterskap er preget av en fabulerende stil
som spenner over hele fantasifeltet. Bing er med sin vektlegging av
teknologiske elementer og deres politiske og kulturelle konsekvenser kanskje en
mer tradisjonell science fiction-forfatter. Det er mulig å kjenne igjen trekk
fra dem begge i Oslo 2084,
med sine hippie–lignende samfunn i t–banetunnelene, betraktninger over de moralske
og rettslige aspektene ved redigering av folks minner, og jakt på ulver i Botanisk
hage.
Blant Bings mest kjente bøker er den eksperimentelle Det myke landskapet (1970) og de
populære ungdomsromanene om bibliotekromskipet Alexandria, Azur – kapteinenes planet (1975),
Zalt – dampherrenes planet
(1976), Mizt – gjenferdenes planet
(1982) og Tanz – gåtenes planet
(1984). En gammel romfarers
beretning (1992) er en fin skildring av alderdom, datateknologiens
besnærende muligheter og møter med fremmede kulturer. På Bings websider ved
Universitetet i Oslo (www.uio.no) finnes det en bibliografi over hans
forfatterskap frem til år 2000.
Mens Bringsværd etterhvert er blitt en av Norges mest mangslungne
og produktive forfattere, har ikke Bing hatt tid til å prioritere skjønnlitteraturen
like høyt. I 1988 ble han professor i rettsinformatikk ved Universitetet i
Oslo. Bing har vært den fremste drivkraften i utviklingen av dette fagfeltet i
Norge, og han regnes også som en internasjonal kapasitet på området. Han har
også vært engasjert i offentlig kulturadministrasjon, og har bl.a. vært leder i
Norsk kulturråd.
De faglige interessene smitter imidlertid over på
skjønnlitteraturen, og heldigvis har Jon Bing fortsatt lyst til å skrive. For
tiden holder han på med en ungdomsbok, som han håper å ha ferdig om noen
måneder.
–Fantastisk litteratur er veldig morsomt å skrive, sier
Bing. –Ved siden av de enestående mulighetene til å boltre seg, gir den
mulighet til å sette ting i sammenheng. Se på det som en parallell til
historiske litteratur, som handler om hvorfor vi er her vi er i dag. Fantasilitteraturen
handler om hvordan vi kan komme dit vi vil i morgen. Det betyr ikke at
fantastisk litteratur er spådomskunst. Det dreier seg ikke om å finne fram til
hva som er mest sannsynlig, men å utforske noen av de mulighetene som ligger
foran oss. På denne måten kan fantastisk litteratur være med på å vekke oss til
ansvar for morgendagen vi skal leve i. (fra november 2004)
Bing & Bringsværd:
Oslo 2084 – Fire
fortellinger om fremtidige forbrytelserPax forlag. 2004. 195 sider
ISBN 82-530-2687-0
- - -
Gamle Oslo under vann
Gjennomgangsfiguren i Jon Bings og Tor Åge Bringsværds
fremtidsbok Oslo 2084 er en småparanoid privatetterforsker.
Gjennom mysteriene han får i oppdrag å løse, får vi et blikk inn i en mulig videreutvikling
av dagens genteknologi og informasjons- og overvåkningsteknologier. Mesteparten
av handlingen skjer på opphøyde fortau over de stigende vannmasser på Grønland
og Tøyen, og mye av sjarmen ved boken ligger i kjærligheten forfatterne legger
for dagen overfor denne delen av byen.
Selve mysteriene er ikke så interessante. Men ved hjelp av
blant annet hippie-kollektiver i t-banetunnelene, betraktninger over de moralske
og rettslige aspektene ved redigering av folks minner og ulvejakt i Botanisk
hage, får forfatterne flettet inn tankevekkende stoff om de politiske og
kulturelle konsekvenser av den teknologiske utviklingen. Dette sammen med den
fabulerende og optimistiske grunnholdningen gjør boken verdt å lese. (fra februar 2005)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar