fredag 26. oktober 2012

Manly Wade Wellman: John the Balladeer (1988)

Om alle mine lemmer 
Var fuld af iidel sang
Om jeg saa høyt istemmer
At det i skyen klang,
Ja sang den dag og natt,
Jeg kunde ey betale,
O Gud, din Naades Skatt! 

Avdøde Manly Wade Wellman er en av disse «klassiske» SF- og fantasyforfattere som har skrevet mange titalls bøker uten at andre enn de mest innvidde egentlig har merket det. Utfra beskrivelser av Wellmans produksjon er jeg overbevist om at mye av det han skrev – i likhet med bøkene til mange slike forfattere – ikke egentlig er det man skal lese fra første til siste bind. Faktisk kan det hende man ikke skal lese noe særlig i det hele tatt. Dog finnes gull på de merkeligste steder, og uten at jeg totalt skal avskrive hans øvrige forfatterskap før jeg vet noe mer om det, kan jeg i hvert fall meddele at det i den anselige haugen Wellman–bøker finnes noen klumper edelt metall.

Dette er romanene og novellene om John, som vandrer rundt i fjellene i North Carolina med sin sølvstrengsgitar og på sin karakteristiske bestemte men kjærlige måte hamler opp med allslags skrømt og djevelskap som truer godtfolk og gjør livet vondt. Det Wellman egentlig gjør er å gjenfortelle folkeeventyr og gjengi tradisjonelle forestillinger om mytiske figurer, av hvilke det europeiske USA egentlig har en ganske større mengde enn snørrhovne europeere er klar over. Slikt sett beveger Wellman seg i samme spor som Orson Scott Card i sin pågående alternativ univers–serie om Amerika (Seventh Son, Red Prophet, Prentice Alvin). Wellman holder seg imidlertid i vår verden og en noe snevrere og strammere ramme, hvilket kanskje bare er en fordel. Jeg liker serien til Card godt og det er en fryd å se den fantasifulle måten han konstruerer en verden ved bruk av endel av Amerikas myter om seg selv. Wellman er mindre vill, men på sin lavmælte måte beveger han deg langt mer. Han er mer seriøst opptatt av å si noe om mennesker og forholdet mellom dem enn Card, og – ikke minst – han har mer vettuge ting å si.

Sammenligningen med Card er imidlertid ganske misvisende hvis man trekker den noe særlig langt. Konsentrer deg om tanken på 1700– og 1800–tallets amerikanske folkeeventyr og «tall tales», spesielt om det overnaturlige, bundet sammen ved en moderne hovedperson, så er du på rett vei.

De første fortellinger om John skrev Wellman allerede i begynnelsen av 1950–tallet, så de er vel – for å ta nok en digresjon – neppe påvirket av en gryende moderne amerikansk sagnkrets, nemlig om hvordan Elvis ikke egentlig er død, men i hemmelighet vandrer landet rundt for å spre vederkvegelse og trøst. Det kunne derimot vært veldig gøyalt å spekulere på om det har vært en viss påvirkning den andre veien. Fortellingene har jo sin opprinnelse innenfor nært beslektede sørstats–kulturkretser, så det finnes i hvert fall kanskje et gitt felles mønster for hvordan en viss type helt skal oppføre seg. Sangeren og gitaristen Johns behandling av mennesker han møter som livet har tildelt harde slag har absolutt sine likhetspunkter med Elvis' påståtte gjerninger.

John holder seg imidlertid på et mer elevert plan enn kollegaen. Fortellingene er gjennomsyret av en meget tiltrekkende og varm menneskekjærlighet med stor forståelse for våre moralske og åndelige skrøpeligheter, kombinert med en brennende og kontant motstand mot ondskapen, som er sterk, skremmende, makthungrig og manipulerende. Den kan synes vakker og spennende til å begynne med, men avsløres snart som platt, kjedelig og nedbrytende på alt som gjør livet verdt å leve, dog akk så listig avhengighetsskapende når du først villig har latt deg lenke av den. Det er en påstand verdt å merke seg og et ikke lite tegn på deres kvalitet når jeg sier at man kan le av glede over enkelte av fortellingene om John uten at det egentlig er det minste snev av humor i dem (skjønt i noen er det absolutt det og). Heller ikke finner du noe særlig sentimentalitet. Johns klare kristne forståelse av de grunnleggende åndelige realiteter i en fallen verden tillater sterke og heftige følelser, men lite ønsketenkning. Selvsagt balanserer Wellman på en stram line her, for det han forsøker å beskrive er det ikke alltid lett å få ned på papir, men resultatet er bedre enn man kunne ha rimelig grunn til å forvente. 

Fortellingene om John hviler på tre søyler: Tradisjonelt folkloristisk materiale dandert med Wellmans tillegg, omskrivninger og lån (i en av romanene prøver f.eks. noen å vekke slumrende onde krefter ved keltisk gudedyrkelse); menneskesynet, kjærligheten og den psykologiske realisme, med derav følgende menneskeskildringer; og så til slutt språket. Den enkleste måten å si det på for nordmenn er at Wellman skriver på dialekt, neppe så tro mot originalen som enkelte forfattere her hjemme kan tillate seg etter hundre år med terping på at dialekter er noe man skal forstå, men likevel nok til at det i begynnelsen er noe uvant. I den grad dette representerer en hindring går det fort over, og snart begynner man å nyte den slentrende og poetiske fremstillingen.

Wellman skrev et tyvetalls noveller om John mellom 1951 og sin død i 1986. I tillegg kommer fem romaner utgitt mellom 1979 og 1984. Romanene er slett ikke å forakte. John egner seg imidlertid best i konsentrert form, så det er lurt å starte med novellene. De er lykkeligvis alle samlet i bindet John the Balladeer, som også er meget godt utstyrt med en innledning om forfatteren av David Drake og en innføring i John–fortellingene og deres bakgrunn av Karl Edward Wagner. (Det finnes også en tidligere utgave ved navn Who Fears the Devil? uten tilleggsmaterialet og et par av de nyeste novellene. I de senere år har dessuten Nightshade Books utgitt Wellmans utvalgte noveller i fem solide bind, og fortellingene om John fyller det ene.) Les imidlertid ikke fortellingene i et jafs. Nesten alle er perler, men – for å nevne noe negativt slik at folk ikke skal tro jeg har gått helt fra konseptene – de er ofte bygget over samme lest. Hvis man prøver å få med seg for mange samtidig, kan de bli gjentagende og forutsigelige.

Manly Wade Wellman:
John the Balladeer
Baen Books, 1988
ISBN 0671654187

(ra 8/1990–g10)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar