lørdag 27. oktober 2012

John McLoughlin: Toolmaker Koan (1988)

Lad mig udi al Kjærlighed
Med hver forliges, holde Fred
Med Nabo, Venner, Slegter,
Og, det mest mueligt kan ske,
Bevise god Omgjængelse
Og redelig' Affecter 

Forholdet mellom baksideblurb og virkelighet tatt i betraktning, burde sitatet «His story’s strength is very much its ideas...» fått alarmklokkene til å ringe, for selv om det videre (etter endel .......'er) står «..the gimmick is a nifty one indeed; I loved it», skjønner man med litt erfaring at dette er SF-magasinet Analogs diplomatiske måte å si at John McLoughlins Toolmaker Koan nok ikke er den beste bok de har vært borti.

Det åpner da også forstemmende nok engang på 2030-tallet i en verden delt i to store føderasjoner, den ene etterkommer av USA og den andre av Sovjetunionen. "Sovjeterne" opererer med et gjennombarket bresjnevistisk system, med den nokså vesentlige forskjell at de på et eller annet vis forfatteren unnlater å fortelle oss har fått den meget gjennomregulerte statsdirigerte økonomien til å blomstre. Dessuten er russerne rasister av verste skuffe. Den friere del av verden er nokså byråkratisert men en viss falmet snillhet har man i hvert fall greid å beholde. Og folk av alle raser og nasjoner er velkomne til å klatre til topps.

Boken tar seg opp jo lenger man kommer ut i den, hvilket er ganske heldig, for det var bare såvidt jeg greide å pløye meg gjennom begynnelsen. McLoughlin har begått noe som må være en kardinalsynd innen sjangeren: ikke å lage en fremtid som i og for seg er utrolig, men å postulere en nåtid den fremtiden utvikler seg fra som folk ikke er villige til å tro på. De politiske og økonomiske reformer i Sovjetunionen kan meget vel komme til å falle i fisk og folk som er glade i den gode gamle måten å gjøre ting på ta makten. Disse kan til og med kunne komme til å løse endel av sine interne problemer ved å sende den Røde Arme på tokt over Asia, Europa og Afrika (folk som tror at russerne nå er "snille" og at krigsfaren er over bare vi blir kvitt atomvåpnene er idioter). Men jeg for min del har meget vanskelig for å godta at de skulle være økonomisk i stand til det, og at styringsapparatet og styringskulturen kan gjenopprettes så trofast, og så utrolig mer effektivt enn tidligere.

Dette kan man imidlertid se bort fra, for etter en stund legger vi det bak oss. En fremmed intelligens blir oppdaget i ytterkanten av solsystemet, og de to hypermaktene sender ut ekspedisjoner for å undersøke. Etter nesten å ha tilintetgjort hverandre blir de få gjenlevende kidnappet av alienen, og historien kommer endelig skikkelig igang. Den fremmede er ikke egentlig levende, den er en slags stor maskin, som ellers ligner påfallende på den kunstige verden man kan lese om i John Varleys utmerkede Titan–bøker. Det viser seg at våre helters nye oppholdssted har et budskap, og en oppgave. Over hele universet har det nemlig vært slik at intelligente vesener utvikler sin teknologi fortere enn evnen til å håndtere den på en forsvarlig måte, slik at når de kommer så langt at de lager atomvåpen har de samtlige sprengt seg selv i filler. Det fremmede vesenet – eller maskinen - ønsker å advare oss mot dette og om mulig hjelpe oss til å hindre det. For mens heltene våre har lekt seg i rommet, har maktene hjemme på jorden helt riktig greid å vikle seg inn i en situasjon som kun peker en vei.

Synet på politikkens vesen og kultur er i likhet med måten anti–krigsbudskapet blir presentert på svært trendig. Løsningen på problemene likeså: Måten vi skal unngå å ødelegge oss selv før vi mestrer teknologiens konsekvenser, er – meget satt på spissen – å lære å tolerere og godta det som er annerledes. Med dette for øye gjenoppliver vesenet noen eksemplarer av en rase fra en planet som for lenge siden opplevde samme skjebne som jorden nå skal forsøke å unngå, og som vesenet plukket opp etter at planeten deres var blitt ødelagt.

Kulturforskjellene mellom mennesker og aliens og mellom de forskjellige gruppene av hver av dem igjen, blir rimelig engasjerende og fantasifullt beskrevet. Også det psykologiske dramaet som utvikler seg da menneskene og alienene får beskjed om å tilpasse seg eller dø, samtidig med at menneskene begynner å ane at noe er muffens med hele opplegget, har mye for seg. Og enkelte av avsløringene mot slutten (med stor trøst for oss: Mennesket er i stand til å endre seg til det bedre, forsåvidt, mest på grunn av at vi har beholdt er stor grad av individualisme; alienene avlet denslags ut av systemet for lenge siden) er riktig godt gjort. Men alt i alt er dette en bok som engasjerer mindre på grunn av dens gode kvaliteter enn ved dens evne til å irritere på grunn av overflatiskhet og liten originalitet. Det sier litt om sjangeren at en slik bok likevel er over gjennomsnittet i kvalitet.

John McLoughlin:
Toolmaker Koan
Baen Books, 1988

(ra 8/1990 g10)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar