søndag 28. oktober 2012

Terry Bisson: Fire on the Mountain (1988)

Samme Lius var smuck at see 


Jeg vet ikke nøyaktig hva det er man kan lese ut av endringene i hvilke forfattere det er populært å bli sammenlignet med i baksideblurbet på bøker, men et eller annet må det nok være. I fantasy er det fortsatt stort sett greit: Comparable to Tolkien at his best – or bust. Med SF er det litt verre, for der er stjernene flere. Asimov figurerer selvsagt en god del, mer enn før kanskje, på grunn av at han er et kjent navn. Selv om vi ikke alltid leser boken av den grunn, varmes vi mere forfinede litterater når forlaget sier boken minner om Ballard eller Delaney. Og i brede kretser er det fortsatt en hedersbevisning – dessverre kanskje falmende, og ofte av gal grunn – å bli sammenlignet med Heinlein.

I de siste årene har Ursula Le Guin vokst enormt i dette henseendet. Titt etter selv bakpå bøker som kom ut for tre– fire år siden og nye paperbacks idag. Fra å være en hvis meninger om boken ble sitert, som et salgsargument og som en kvalitetsgaranti, er hun nå i mye større grad elevert til mal for bra og dårlig.

Blant de heldige bøker som gir en eller annen anonym markedsfører i Avon Books fordelaktige assosiasjoner til Le Guins forfatterskap, er Terry Bissons Fire on the Mountain. Hvis jeg følte at jeg måtte, skulle jeg alltids greie å rulle frem seks – syv rimelig plausible grunner til det; godt og konsist språk, human feminisme osv. Men jeg frykter det ville ligge på et beklemmende generelt og kanskje overflatisk nivå. Enhver sammenligning skaper forventninger som i større eller mindre grad hindrer deg i å oppfatte forfatterens egenart. Det er ikke gitt at sammenligningen med Le Guin fører til at du får noe mer ut av boken, selv om den utvilsomt hjelper så salget og dermed fremmer spredningen av god litteratur.

Nåvel. Husker dere John Browns oppstand for frigjøring av USA’s slaver, i Harper's Ferry i Virginia i oktober 1859? Den ble som dere vet raskt og lett slått ned, selv om den selvsagt ble et meget viktig symbol for alle sider i konflikten og bidro – om mulig – til å skjerpe motsetningene. Sett nå at Brown hadde lykkes; at han og hans menn ikke var blitt tatt til fange, men etter et vellykket ran av våpen og utstyr hadde trukket seg opp i åsene og drevet geriljakrig derfra, slik han tidligere så effektivt (og brutalt) hadde gjort for samme sak i Kansas. Hva hadde skjedd da? Det er dette Bisson har satt seg fore å finne ut. Resultatet er en fin og konsistent roman, hvor den godt gjennomarbeidede alternative historien imidlertid et stykke på vei preges av bisarr ønsketenkning.

Fire on the Mountain åpner i 1959, idet Nye Afrikas annen Mars-ekspedisjon er i ferd med å nå sitt mål. Yasmin – enke etter en av de døde heltene fra den tragisk mislykkede første ekspedisjonen – tar med seg tenåringsdatteren til Harper's Ferry. Yasmin skal overrekke John Brown–museet papirene til sin tippoldefar, rømt slave og en av Browns feltleger. Historien veksler mellom dennes memoarer, brev mellom endel andre deltagere i de store begivenhetene for hundre år siden, og her–og–nå–beretningen om den gradvise avklaring i forholdet mellom Yasmin, datteren og museumskuratoren.

På denne måten får vi etterhvert klarhet i hva som er skjedd i verden siden den forlot vår historie. Browns utholdenhet førte sakte men sikkert til at slaver begynte å rømme og slutte seg til opprørerne. De frie fargede stort sett likeså. Hos hvite slaverimotstandere skapte Browns fremgangsmåte stor splittelse, men en anselig del av dem sluttet seg åpent eller i dølgsmål til ham. Opprøret støttes entusiastisk av allverdens progressive og revolusjonære krefter, som sender våpen og store mengder frivillig mannskap til de kjempende sorte. Mexico gjør sitt ved å benytte anledningen til å se om de kan ta tilbake noen av de områder som gikk tapt til USA i 1848. USA’s situasjon blir stadig mer desperat, og selv ikke Englands inntreden i krigen kan hindre de fargedes seier og grunnleggelsen av Nova Africa. Dette blir på sin side startskuddet for en verdensomspennende serie vellykkede pre–leninistiske utopiske progressive revolusjoner – Pariserkommunen, borgerkrigen i England, de sosialistiske revolusjonene i Russland og Egypt, etc., helt frem til kronen på verket, nemlig omveltningene som engang på 1940–tallet endrer USA til USSA, der den ekstra bokstaven står for «Socialist». Verden er langt koseligere enn vi kjenner den, og langt flere enn hos oss har det godt.

Endel av forutsetningene for denne alternative historierekken er den skjæreste ønsketenkning. Og jeg synes det er forholdsvis langt utpå banen av Bisson å gjøre Lincoln til imperialist. Men la gå – la gå selv at Afrika og Nova Africa uten at det forklares nærmere er blitt verders absolutt ledende makter, også når det gjelder industri og teknologi – hvis det er nødvendig for å få fortellingen til å gå ihop. For selv om bakgrunnen – som sine mangler til tross er fascinerende og egentlig til og med vel så plausibel som mange andre seriøse alternative verdener – ikke er helt tilfredsstillende, er det nemlig hovedpersonene og forholdet mellom dem som bærer boken.

Både nå–personene og de for hundre år siden slites mellom familie og frihet, mellom rase og rettferd, mellom karriere og familie, mellom den referanserammen deres bakgrunn gir og som deres tanker er formet av, og de nye personlige og samfunnsmessige konflikter de mer eller mindre forberedt blir viklet inn i. Idealene brynes med kompromisset og med unnfallenheten, og gir ofte tapt. Dog er det gjennom det hele visse varige verdier: Brown feires ikke bare fordi han lykkes; han feires fordi han hadde rett. Frihet og rettferd kan ikke relativiseres.

En fin liten utviklingsroman, og en velskrevet og godt gjennomtenkt sivilisert science fiction–fortelling. Og i disse tider får man heller bære over med det lille snevet av uskyldsrød ønsketenkning, eller hva?

Terry Bisson:
Fire on the Mountain
1988

(ra 8/1990-g10)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar