Jeg vet ikke om du også hadde det slik, men for meg var
det noen få bøker som i særlig grad åpnet øyne og sinn for fantastisk
litteratur og gjorde at jeg bestemte meg for at dette, det måtte jeg lese mer
av. Bøkene nedenfor leste jeg for 56-58 år siden, da jeg var 9-11 år gammel.
Jeg har utvilsomt glemt andre bøker jeg leste omtrent samtidig, og andre bare
halvhusker jeg selv om de gjorde stort inntrykk. Det var blant annet en spennende
guttebok om en reise til en av Neptuns måner (formodentlig Triton), hvis jeg
husker riktig. Med aliens, skurker og mye eventyr. Som sagt, nesten glemt. Men
bøkene under husker jeg:
David Duncan: Dark Dominion.
Den første «voksne» SF-boken jeg leste. Noen vitenskapsmenn og deres familier bygger en rakett som de kommer seg unna i. Jeg har faktisk boken ennå, men har ikke lest den om igjen siden, Bokomtaler forteller meg at den er virkelig usedvanlig dårlig. Så jeg lar antagelig være. Men dengang var den full av sense of wonder.
Brian Aldiss: Starship (Non-Stop i den britiske originalutgaven)
SF-bok nummer to jeg leste. Det er jeg sikker på. Aldiss’
debut som SF-romanforfatter. En usedvanlig god generasjonsromskipsbok. Som jeg
har lest om igjen, ja, og som jeg til og med fikk en hilsen fra Aldiss i, i mitt
slitte eksemplar mange år senere, da han var æresgjest på Intercon her i Oslo i
1994,
J. R. R. Tolkien: The Hobbit
Jeg leste, ble bergtatt og maste meg til å få LOTR i julepresang. Og da var jeg virkelig hektet.
De tre bøkene over fant jeg i bokhyllen til moren min,
som også leste endel slikt – spesielt hard SF. Så jeg er litt arvelig belastet.
De neste viktige bøkene jeg husker tyder på at jeg var
blitt interessert i sjangeren og lette etter mer. For de lånte jeg på
skolebiblioteket etter anbefaling fra en kamerat som jeg leste mye sammen med disse
årene.
C. S. Lewis: Out Of The Silent Planet og Perelandra. Jeg leste disse før jeg
oppdaget Narnia-bøkene, og husket særlig vesenene på Mars og de flytende øyene
på Venus. Senere lesing viste meg andre aspekter ved bøkene. Jeg prøvde meg på That
Hideous Strength, men kom ingen vei. Det var først senere jeg leste den og
fikk noe ut av det.
Den siste boken jeg vil nevne er Frankenstein av
Mary Shelley. Anbefalt av en annen kamerat som fortalte levende om hvor
skremt han var blitt da han leste den i smug etter sengetid. Det hørtes unektelig
spennende ut…
Når jeg ser listen over, skjønner jeg at jeg var
heldig i min introduksjon til fantastisk litteratur. De tre første som er
listet opp var bokstavelig talt blant de første kanskje fem-seks bøkene jeg
leste innen sjangeren. Resten kom litt senere og innimellom andre bøker, men er
også av dem jeg husker best.
Hvordan er det med deg? Leste du noen bøker tidlig som gav deg lyst til å lese mer science fiction og fantasy? Og hva synes du om «mine» bøker, hvis du har lest dem?
ra 27/5 2026
Den første «voksne» SF-boken jeg leste. Noen vitenskapsmenn og deres familier bygger en rakett som de kommer seg unna i. Jeg har faktisk boken ennå, men har ikke lest den om igjen siden, Bokomtaler forteller meg at den er virkelig usedvanlig dårlig. Så jeg lar antagelig være. Men dengang var den full av sense of wonder.
Jeg leste, ble bergtatt og maste meg til å få LOTR i julepresang. Og da var jeg virkelig hektet.
Hvordan er det med deg? Leste du noen bøker tidlig som gav deg lyst til å lese mer science fiction og fantasy? Og hva synes du om «mine» bøker, hvis du har lest dem?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar